FANDOM

Comet Encke

Zdjęcie komety wykonane 5 stycznia 1994

2P/Encke, Kometa Enckegokometa krótkookresowa.

Odkrycie, nazwa Edytuj

Pierre Méchain Edytuj

Kometa 2P/Encke odkryta została 17 stycznia 1786 r. przez Pierre'a Méchaina. Zaobserwował ją on dwa razy (jeszcze 19 stycznia), po czym stracił ją z oczu ze względu na małą odległość komety od Słońca. Obserwacje były zbyt krótkie, aby wyznaczyć orbitę.

Caroline Herschel Edytuj

Podobnie stało się w 1795. Wówczas kometę dostrzegła Caroline Lucretia Herschel, siostra Williama. Ona również obserwowała kometę krótko i nie wyznaczyła jej orbity, nawet pomimo tego, iż widziała ją również w 1805 roku.

Johann Franz Encke Edytuj

Dopiero obserwacje z przełomu lat 1818 i 1819 pozwoliły na wyliczenie orbity tej komety. Dokonał tego niemiecki matematyk, Johann Franz Encke. Była to druga kometa (po komecie Halley'a), u której stwierdzono okresowość. Właśnie dlatego nazwano ją 2P/Encke.

Orbita, właściwości fizyczne Edytuj

Kometa okrąża Słońce w czasie 3,303 roku, ma więc najkrótszy okres obiegu spośród wszystkich znanych komet krótkookresowych. Peryhelium jej orbity znajduje się w odległości 0,339 AU, a aphelium – 4,097 AU od Słońca. Kąt nachylenia orbity względem ekliptyki to 11,75°. Średnicę jądra ocenia się na 1-8 km, a jego okres obrotu wokół własnej osi wynosi ok. 11 godzin i 5 minut.

... | Poprzednia kometa | 2P/Encke | Następna kometa | ...

Więcej z Fandomu

Losowa wiki