FANDOM

Albedo – liczba wskazująca, jaka część światła padającego na ciało niebieskie jest odbijana. Planety Układu Słonecznego mają albedo od 0,1 (Merkury) do 0,73 (Wenus). Obiektem w Układzie Słonecznym, który odbija najwięcej padającego na niego światła słonecznego jest Enceladus, księżyc Saturna, którego albedo wynosi aż 0,99.

Albedo Ziemi Edytuj

Odbijalność Ziemi nie jest wielkością stałą i jednakową w każdym miejscu błękitnego globu. Wartość używana w podręcznikach, 0,39, to wielkość uśredniona po całej powierzchni i czasie. Odbijalność promieniowania słonecznego od Ziemi zależy m.in. od rodzaju podłoża, od pokrywy chmur, obecności pokrywy śnieżnej, obecności i stanu roślinności (pory roku). Ze względu na obecność lądolodów oraz pokrywy lodowej na morzach, w dużych szerokościach geograficznych albedo jest zatem znacznie większe niż w szerokości okołorównikowej. W rzeczywistości zmiana ziemskiego albedo i efekt cieplarniany są często uważane za podstawy możliwych zmian klimatu. Do pewnych celów pojęcie albedo jako odbijalności całego promieniowania słonecznego uśredniona po wszystkich możliwych kątach padania nie jest wystarczająca i wprowadza się precyzyjniejsze definicje odbijalności.

Albedo może również zależeć od kąta, pod jakim promienie słoneczne padają na powierzchnię. Przykładem zależności współczynnika odbicia od kierunku jest refleks Słońca.

Albedo innych obiektów Edytuj

  • Merkury – 0,1;
  • Wenus – 0,73;
  • Księżyc – 0,12;
  • Mars – 0,15;
  • Jowisz – 0,52;
  • Saturn – 0,47;
  • Enceladus – 0,99;
  • Uran – 0,51;
  • Neptun – 0,41.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki