FANDOM

Astronomia (gr. ἀστρονομία, czyt. astronomia) – dziedzina nauki zajmująca się wszelkimi zjawiskami zachodzącymi w przestrzeni pozaziemskiej. Zajmuje się budową, pochodzeniem, ruchami i ewolucją ciał niebieskich. Są to m.in. planety, księżyce, planetoidy, gwiazdy, gwiazdozbiory, asocjacje gwiazd, gromady gwiazd, galaktyki, mgławice, gromady galaktyk, materia międzygwiazdowa, gaz międzygalaktyczny, materia egzotyczna, antymateria, materia ciemna, kwazary i czarne dziury.

Historia astronomii sięga czasów starożytnych. Ok. 3000 r.p.n.e., kiedy to pierwotne cywilizacje Chińczyków, Babilończyków i Egipcjan zaczęły prowadzić obserwacje nieba. Zaczęły one dostrzegać pewne, powtarzalne prawa, jakimi rządzi się niebo. Jednakże jako osobna nauka, astronomia wyodrębniła się w starożytnej Grecji (ok. 2500 r.p.n.e.), gdzie też przydzielono jej muzę - Uranię.

Podzieliła się na: astrometrię, heliofizykę, kosmologię, planetologię, astrofizykę, mechanikę nieba i inne.

Linki zewnętrzne Edytuj

APOD.pl - Astronomiczne Zdjęcie Dnia
Astronomia.pl - Polski Portal Astronomiczny
Secrets of the Universe
AstroForum.org
Forum Astronomia Amatorska

Nuvola apps kate

To jest jedynie zalążek artykułu. Jeśli wiesz coś więcej na ten temat, uzupełnij go.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki