FANDOM

Explorer 5 lub Explorer C (EXPLR5) – amerykański sztuczny satelita należący do agencji ARPA (dziś DARPA), skonstruowany dla Laboratorium Napędu Odrzutowego w Pasadenie (JPL). Część programu badawczego Explorer. Ważył, wg różnych źródeł, od 16,86 do 17,24 kg (najczęściej przyjmuje się jednak najwyższą wartość, taką też podaje na swojej stronie internetowej JPL). Był wyposażony w przyrządy do badania ziemskiej magnetosfery oraz, jako drugi satelita po swoim poprzedniku Explorerze 4, miał uczestniczyć w projekcie Argus, skupiającym się na testowaniu amerykańskiej broni jądrowej.

Start Edytuj

Explorer 5 miał wystartować z Cape Canaveral Air Force Station 24 sierpnia 1958 roku. Planowo miał pozostać w kosmosie do 23 października 1959, a następnie spłonąć w atmosferze. Wynieść na orbitę Explorera 5, podobnie jak wcześniejsze satelity tego programu, miała rakieta Jupiter C (Juno I). Zaraz po starcie doszło jednak do kolizji – odpadający pierwszy człon rakiety zderzył się z drugim, co sprawiło, że drugi stopień został odpalony w niewłaściwym kierunku. Był to drugi, po Explorerze 2, nieudany start z użyciem takiej rakiety.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki