FANDOM

Nuvola apps kate.png

To jest jedynie zalążek artykułu. Jeśli wiesz coś więcej na ten temat, uzupełnij go.

Abell S740.jpg

Gromada galaktyk Abell S0740

Abell 520.PNG

Gromada galaktyk Abell 520 – kolor niebieski to ciemna materia, kolor różowy – gorący gaz

Gromada galaktyk – skupisko kilkudziesięciu do kilku tysięcy galaktyk tworzących układ związany ze sobą grawitacyjnie. Galaktyki w gromadzie galaktyk poruszają się po skomplikowanych torach wokół środka masy gromady, zazwyczaj znajdującego się w pobliżu największych galaktyk w gromadzie. Ich prędkość zależy od wielkości gromady i wynosi zazwyczaj od 200\frac{km}{s} do 800\frac{km}{s}. Gromady galaktyk mają rozmiary od jednego do dziesięciu milionów lat świetlnych.

W gromadach galaktyk zazwyczaj nie można wyróżnić wyraźnego centrum, jak dzieje się to w układach planetarnych i galaktykach. Najczęściej znajduje się ono jednak w pobliżu największych galaktyk. W gromadach galaktyk występuje też stosunkowo gęsty i gorący ośrodek międzygalaktyczny.

Najbliższą nam gromadą galaktyk jest gromada w Pannie w gwiazdozbiorze Panny (inaczej zwana Virgo, od łacińskiej nazwy tego gwiazdozbioru). Odległa jest o około 48 milionów lat świetlnych.

Oprócz gromad, galaktyki tworzą także jeszcze większe struktury, zwane supergromadami galaktyk, oraz mniejsze, zwane grupami galaktyk (do takich należy nasza Grupa Lokalna).

Więcej z Fandomu

Losowa wiki