FANDOM

Nuvola apps kate.png

To jest jedynie zalążek artykułu. Jeśli wiesz coś więcej na ten temat, uzupełnij go.

Gwiazdaciało niebieskie będące skupiskiem materii związanej grawitacyjnie, wewnątrz i na zewnątrz której zachodzą reakcje syntezy jądrowej. Energia, która jest w ten sposób uwalniana, jest emitowana w postaci światła widzialnego i promieniowania elektromagnetycznego.

Gwiazdy wytwarzają tzw. neutriny. Słońce, najbliższa nam gwiazda uwalnia ich przez jedną sekundę 200 nonilionów (1054).

Wiele gwiazd łączy się grawitacyjnie z innymi tworząc układy podwójne i gromady gwiazd. Około 15% poznanych gwiazd ma swój własny układ planetarny, a niektóre młode gwiazdy (w tym nasze Słońce za młodu) swój własny dysk protoplanetarny.

Czas życia gwiazd trwa od kilkudziesięciu tysięcy (największe nadolbrzymy) do kilku bilionów (nachłodniejsze spośród czerwonych karłów) lat.

Wielkość promieni gwiazd wahają się od kilkunastu kilometrów (niektóre białe karły do tysiąckrotności promienia Słońca – czerwone nadolbrzymy w ostatnim stadium rozwoju przed zapadnięciem się w gwiazdę neutronową lub czarną dziurę.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki