FANDOM

Voskhod 1 and 2

Schematy statków Woschod

Woschod (ros. Восход, wschód – zjawisko astronomiczne) – seria radzieckich załogowych statków kosmicznych, będących modyfikacją poprzedniej serii Wostok (ros. wschód – strona świata). Były pierwszymi pojazdami kosmicznymi zabierającymi na pokład więcej niż jednego kosmonautę.

Głównym celem programu było przeprowadzenie pierwszego spaceru kosmicznego. Dodatkowym celem propagandowym było opracowanie i wystrzelenie na orbitę pierwszego wieloosobowego statku kosmicznego. Po osiągnięciu obu celów program przerwano, aby skoncentrować siły i środki na realizacji bardziej ambitnego programu Sojuz.

Konstrukcja Edytuj

Kapsuła stanowiła modyfikację kapsuły Wostok. Pojazd pozbawiono katapultowanego fotela, zamiast niego zainstalowano we wnętrzu, zależnie od wersji, dwa lub trzy fotele dla załogi. W stosunku do rozkładu miejsc w Wostoku, siedzenia załogi w Woschodzie obrócono o 90 stopni – nie przeniesiono jednak przyrządów pojazdu, skutkiem czego załoga musiała przekręcać głowy w bok, aby je zobaczyć. Woschod 2 był dodatkowo wyposażony w nadmuchiwaną zewnętrzną śluzę powietrzną, odrzucaną po wykorzystaniu. Jako jedyna radziecka kapsuła kosmiczna, Woschod nie posiadał żadnego systemu ewakuacji dla załogi.

Kapsułę zasilały akumulatory, pozwalające na maksymalną długość lotu w granicach 7-10 dób. Załoga latała bez skafandrów, ze względu na niemożność zmieszczenia autonomicznych systemów podtrzymania życia w skafandrach. Lądowanie następowało w kabinie wyposażonej w dwa spadochrony i rakietowy system miękkiego lądowania. W przeciwieństwie do Wostoka, załoga Woschoda nie opuszczała pojazdu przed lądowaniem, lecz do końca pozostawała w kapsule.

Rakieta nośna Edytuj

Dedykowaną rakietę nośną stanowiła trzystopniowa rakieta Woschod, będąca pochodną rakiety R-7 i pierwotną wersją rakiety nośnej Sojuz.

Loty Edytuj

Przeprowadzono dwa załogowe i trzy bezzałogowe loty kapsuły Woschod:

Planowano również kilka innych misji. Jedna z nich została anulowana w trakcie trwania programu, reszta w chwili jego zamknięcia.

  • Woschod 1A - lot zespołowy z Woschodem 1.
  • Woschod 3 – 19 dniowa misja mająca testować wpływ długotrwałego przebywania w nieważkości na kosmonautów
  • Woschod 4 – 20 dniowa misja o takim samym charakterze
  • Woschod 5 – 10 dniowy lot załogi składającej się wyłącznie z kobiet
  • Woschod 6 – 6 dniowa misja, mająca przetestować działanie pasa odrzutowego podczas spaceru kosmicznego.

Dane techniczne Edytuj

  • masa: 5682 kg
  • długość: 5,0 m
  • średnica 2,43 m
  • załoga: 3 osoby
Vostok and Voskhod crew seating

Więcej z Fandomu

Losowa wiki