FANDOM

WMAP 2008

Mapa mikrofalowego promieniowania tła, ukazująca obraz wczesnego wszechświata

CMB Timeline75 polish version (polska wersja PL)

Wszechświat (ang. universum) – słowo dla dzisiejszej nauki dwuznaczne. Dla filozofów są to wszystkie obiekty materialne i energia, które nas otaczają. Dla naukowców, Wszechświat to czasoprzestrzeń, która zawiera wszystkie obiekty materialne i energię, dostępne do obserwacji metodami bezpośrednimi lub pośrednimi poprzez teleskopy i inne przyrządy obserwacyjne. Zgodnie z ogólnie przyjętą teorią względnośći i opartej na niej teorii wielkiego wybuchu wiek Wszechświata szacuje się na 13,7 mld lat, o czym mówi też jego rozmiar (promień wynosi ok. 13,7 mld lat świetlnych, czyli średnica to ok. 27,4 mld lat świetlnych).

Niektórzy kosmolodzy obserwacyjni uważają, że jest to sfera o promieniu około 4 × 1026 m (50 mld lat świetnych), natomiast według niektórych fizyków teoretycznych, jest to czasoprzestrzeń według modelu Wielkiego Wybuchu w małej skali (8 × 1026 m). Pomiary jednorodności promieniowania tła wskazują, że Wszechświat jest prawdopodobnie płaski i będzie rozprzestrzeniał się w nieskończoność.

Czasem astronomowie mówią również o wielu wszechświatach. Mają wtedy na myśli twory, które (być może) istnieją w innej czasoprzestrzeni niż nasza (np. jest hipoteza, że każda czarna dziura jest zalążkiem nowego wszechświata). W tym sensie można więc mówić również o wieloświecie (lub wszech-wszechświecie) zawierającym wszystkie wszechświaty. O tę hipotezę oparty jest jeszcze jeden model powstania naszego Wszechświata, zwany teorią Wielkiej Kraksy. Po za nimi nie istnieje żadna materia, czas, ani przestrzeń.

Nuvola apps kate

To jest jedynie zalążek artykułu. Jeśli wiesz coś więcej na ten temat, uzupełnij go.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki